Santalum Profvmvm (Profumum Roma)

Sandałowiec różne miewa oblicza.
Bywa oleiście leniwy, bywa słodkawy, bywa nieomal goździkowo intensywny. Czasem w zapachach tworzy tylko bazę, wypełniacz przestrzeni, a czasem zdarza się zapach, w którym sandałowiec zostaje wyciągnięty do przodu, postawiony na piedestale, jak drzewne dzieło sztuki.
I Santalum Profumum to jest właśnie taka rzeźba w sandałowym drewnie.

Sandałowiec, który znajdujemy w Santalum został niedawno ścięty, delikatnie okorowany i ułożony w cieniu, żeby nie spękał na słońcu. Jego zapach jest jednocześnie ekspansywny w ten szczególny sposób, w jaki ekspansywny jest aromat świeżego drewna i dojrzały, z charakterystyczną nutą nadającą mu ciężkości grubego aksamitu.
Co ciekawe - otwarcie wcale nie jest najmocniejszą, najbardziej efekciarską fazą rozwoju zapachu. Inaczej, niż w większości kompozycji, tu jest spokojne, czysto drzewne, jaśniejsze nieco, niż nadchodząca po nim cynamonowa ostrość.
Oto w następnej chwili, kiedy już rozpoznamy naturę sandałowego drzewa - nie drzewa i zadziwimy się jego niezwykłą urodą, przychodzi pora, na odrobinę pikanterii. Cynamon w Santalum jest ostry, szorstki i wrażenie to pogłębia kontrast ze spokojnym otwarciem.

A kiedy oswoimy już cynamonowego intruza, kiedy ustanie wrażenie drapania w gardle, zaczynamy pod warstwą przypraw i drewna wyczuwać szlachetną żywicę. Mirra. Znów świeża, ale nie mokra, z wyraźną terpenową nutą, balsamiczna i bogata. I dopiero ten dodatek tworzy magię - zapach nabiera życia jak gdyby zaczynał poruszać się, przeciągać. Płynny, spokojnie zmysłowy taniec Santalum na skórze może zdawać się monotonny, może zapewne znudzić miłośników mocnych wrażeń, ja jednak mogę spędzać w jego towarzystwie długie godziny bez znużenia. To piękna, prosta i jednocześnie pełna kompozycja zapachowa rodem z hinduskiej mitologii. Jeśli rzeczywiście sandałowce rosły niegdyś wyłącznie w rajskich ogrodach, to cieszmy się, że mamy już za sobą przewrót, który dał nam dostęp do tego skarbu.

Na koniec nie mogę nie porównać Santalum z innym sandałowym arcydziełem - Tam Dao.
Oba proste, oba bez szczególnie skomplikowanej piramidy nut, oba linearne, niezmienne, statyczne. A jednak tak, jak Tam Dao jest zapachem łagodnym, mięciutkim, leniwym, tak Santalum jest ciemniejszy, bardziej zmysłowy, niejednoznaczny.
To tak, jak gdyby porównać powolność grubiutkiej pandy z oszczędnymi ruchami jawajskiej tancerki. Nie to samo. :-)


Nuty zapachowe:
Sandałowiec, cynamon, mirra

Komentarze

  1. Czy, kiedy wyizoluję cynamon i mirrę, znajdę w Santalum 100% sandałowca w sandałowcu? Jego czystą postać?

    OdpowiedzUsuń
  2. Escorito, to w znacznej mierze zależy od tego, jakiego sandałowca szukasz. W Santalum sandałowiec jest drewniany: świeży, ale niewątpliwie drzewny. No i cynamon rzeczywiście daje czadu.
    Dla mnie najbardziej sandałowym z zapachów jest jednak Tam Dao, z tym, że on pachnie nie drewnem, a olejkiem sandałowym.
    Jedno i drugie miałam okazję wąchać saute i różnica jest znacząca. Oba zapachy pięęęękne.

    OdpowiedzUsuń
  3. Sabb, piszę tutaj, coby już w zamkniętych zakupach nie bruździć. Sandałki oba (TD i Santalvm) jakoś mię nie chwyciły, z tym , że TD rozczarował i nie chciał się rozwinąć, a S jest taki cichutki, myszkowaty; za to "moim sandałem" będzie chyba ten pogardzany, czerwony Lutens, najlepiej współgrał z moją skórą. Osobiście wolę się zakochiwać w zapachach, po których się powodowania zakochania nie spodziewałam, niż doświadczać niechęci zapachów, na które po opisach nut i efektów ostrzyłam sobie zęby. S, cichutki S, będzie miał jeszcze swoją szansę ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pogardzany czerwony Lutens? Santal de Mysore?!
    Ależ przeze mnie on nie jest pogardzany, lecz wielbiony namiętnie - od lat na absolutnym topie (moim osobistym).

    TD nie jest zapachem, który się rozwija, S zaś jest w sumie spokojny, więc Twoje odczucia sa jak najbardziej zgodne z moimi.

    Co do zakochiwania się i rozczarowań - też wolę tę pierwszą opcję. :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. TD jest na mnie kolendrą bez ogona ;), poszedł w świat...
    ale mea culpa - jak mogłam przeoczyć recenzję Czerwonego? wręcz myślałam, że jej tu nie ma...
    uf, może ktoś kiedyś go ze mną rozbierze ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. No popatrz. A na mnie TD poza sandałowcem niewiele pokazuje.
    Recka Czerwonego jest, a jakże. :-)
    Co do rozbierania, może kiedyś... Kupiłam swego czasu pełną flaszkę i, prawdę mówiąc, wychlapałam już ponad połowę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Wczoraj z ciekawości zerkłam za Mysornym na lucky i ebayu i ni mo... dziwne to...

    ale Czarnego Futra też nie było, więc może to nie wycof... Wiedziałabyś o wycofaniu, prawda?

    OdpowiedzUsuń
  8. Santal de Mysore to pałacówka. Nie wszedł do eksportów. Jeszcze.

    A Czarne Futro to co? Fourreau Noir?
    To chyba też pałacówka.

    Oba doatępne na:
    www.salons-shiseido.com

    OdpowiedzUsuń
  9. tja, Czarne Futro to Fourreau Noir, już patrzam na linkie ;)
    pałacówki, jubilationy, ech... muszę pamiętać o wycofywanym Garage

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja rozważam, czy nie pamiętać o wycofywanym Tar... Co im odwaliło, że wycofują to nie wiem. :-(

    OdpowiedzUsuń
  11. Sabb, ja na Tar też... szkoda, szkoda

    OdpowiedzUsuń
  12. A skąd chcesz Tar ściągać?
    Bo w Guerilli w Warszawce już nie ma... :-(

    OdpowiedzUsuń
  13. No właśnie do nich dzwoniłam ze 2 tygodnie temu: nie ma i już nie będzie Syntetyków...
    Na luckyscent jeszcze są: można by zrobić zbiorowe Tara (pewnie Redhaired by go chciała) i Garage (wzięłabym cały dla siebie, a może by się i następny rozebrał)

    Basiek ma próbkę Tara, Redhaired niedługo swoją dostanie, myślę, że by szybko poszło...

    OdpowiedzUsuń
  14. Też mam próbkę Tara. Będzie recka w najbliższym czasie. :-)
    Zakupy na Lucky nie są złym pomysłem. Marzy mi się Midnight Oud, a na to, że w Polsce się pojawi nadzieja niewielka, więc pewnie w końcu się zbiorę. Choć nie chce mi się łokropnie. :-]

    OdpowiedzUsuń
  15. Mnie by się chciało, ale wysyłka droga, więc już przy 3 flachach byłby sens, niekoniecznie rozbieranych ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Zdecydowanie. Jedna flaszka się nie opłaca.
    Im więcej, tym lepiej. Najpierw jednak muszę mieć Ceremony. To plan jeszcze na ten rok.

    W ogóle jakoś mam dosyć zakupów. :-(

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za każdy komentarz. To Wy sprawiacie, że to miejsce żyje. :)

Popularne posty